×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اربعین سزاوار این همه سردرگمی‌نبود!
مهسا گربندی

به گزارش«رهوا».سال گذشته حسرت پیاده‌روی اربعین بر دل میلیون‌ها زائر ایرانی ماند، چراکه مسئولان رسماً اعلام کرده بودند این سفر به دلیل شیوع کرونا برگزار نخواهد شد. دل زائران اربعین از این تصمیم سوخت، اما تکلیفشان مشخص بود و با دل سوخته‌شان اربعین را گذراندند. امسال، اما با بی‌تدبیری‌های صورت گرفته شرایط طور دیگری رقم خورد که موجب سردرگمی مشتاقان زیارت اربعین شده‌است.

در این چند هفته مانده به اربعین خبر‌های ضد و نقیض زیادی منتشر شد؛ یکبار مسئولان اعلام کردند تنها ۳۰ هزار نفر می‌توانند به سفر اربعین بروند و بار دیگر این تعداد را ۶۰ هزار نفر عنوان کردند، بعد از آن دوباره خبر رسید که ممکن است این آمار مجدد کاهش پیدا کند، البته پس از کش‌وقوس‌های فراوان و با سفر نخست وزیر عراق به ایران، ظرفیت نهایی ۶۰ هزار نفر مورد توافق قرار گرفت، اما برای ۶۰ هزار زائر کشورمان که طبق اعلام رسمی ستاد اربعین حسینی قرار است به عراق و اربعین حسینی اعزام شوند، سه شرط قطعی اعلام شد: تزریق دو دوز واکسن کرونا، همراه داشتن تست منفی PCR و اعزام فقط به صورت هوایی. مواردی که هر کدام مشکلاتی را برای مشتاقان به سفر اربعین و به‌ویژه جوانان ایجاد کرده‌است.
قبل از شیوع کرونا و در اربعین سال ۹۸، ۳ میلیون و ۸۰ هزار ایرانی مجوز حضور در راهپیمایی اربعین را داشتند، امسال، اما اعلام می‌شود که تنها موکب‌داران و عوامل اجرایی به عراق سفر کنند، مسئله‌ای که مشتاقان زیارت اربعین را کلافه کرده و هر کدامشان جویای وضعیت سفر اربعین هستند و سؤال می‌پرسند که آیا می‌توانند امسال زائر اباعبدالله شوند یا اینکه مثل سال گذشته باید حسرت زیارت را بر دل داشته باشند؟!
دولت با سفر کربلا مثل همان سفر به ترکیه رفتار کند!
حانیه سادات یکی از مشتاقان زیارت اربعین است و خبر‌ها را یک به یک می‌خواند تا روزنه امید برای رفتن به کربلا پیدا کند. او که سال گذشته به دلیل لغو سفر‌ها نتوانسته بود به عراق برود با ناراحتی به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «سال گذشته آب پاکی را روی دستمان ریختند و گفتند که اجازه سفر به کربلا را نداریم، امسال، اما با هر خبری که از اظهارنظر‌های مسئولان منتشر می‌شود، حالم دگرگون می‌شود و نمی‌دانم امسال سفر اربعین قسمت من می‌شود یا نه!»
او با انتقاد از سختگیری‌ها برای سفر اربعین و آزاد بودن سفر به سایر کشور‌ها می‌گوید: «دولت حق دارد که نگران شیوع مجدد کرونا باشد و به زائران سخت بگیرد، اما حق ندارد در مقابل سفر سایر کشور‌ها مانند ترکیه، آسان بگیرد و با بی‌تفاوتی از کنار مسافرانی که با خود کرونا را به سوغات آورده‌اند، رد شود و به ما زائران که شوق زیارت کربلا را داریم، سختگیری کند و شروط سخت بگذارد. دولت باید برای سفر اربعین هم مانند تمام سفر‌های خارج از کشور رفتار کند.»
سفر جوانان به کربلا ممنوع!
یکی از شروط تشرف به عراق در ایام اربعین تزریق دو دوز واکسن کرونا اعلام شده‌است؛ در شرایطی که بسیاری از مردم و به ویژه جوانان در نوبت تزریق واکسن نیستند چنین شرطی موجب نارضایتی بسیاری از جوانان شده‌است. به خصوص اینکه بسیاری از زائران عازم سفر اربعین، جوانان و نوجوانانی هستند که سن آن‌ها به واکسن نمی‌رسد یا واکسنی برای آن‌ها در بازار وجود ندارد. به تازگی افراد ۴۰ سال به بالا (متولدین ۱۳۶۰ و قبل) در سراسر کشور برای دریافت واکسن کرونا مجاز به ثبت‌نام شده‌اند و بعید است که آن‌ها بتوانند تا روز سفر اربعین هر دو دوز واکسن را دریافت کنند، بنابراین واضح است که بسیاری از جوانان از سفر اربعین باز می‌مانند و این بی‌انصافی در حق آن‌ها است! بنابراین اگر مسئولان می‌خواستند پیش‌شرطی برای ورود به عراق داشته باشند باید آن را یک یا دو ماه قبل اعلام می‌کردند تا برای آن فکری شود!
عراق اصراری به واکسینه بودن زائران ایرانی ندارد، مسئولان ما دارند!
روزگذشته یوسف افضلی، دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین حسینی به تسنیم گفت: «طرف عراقی تنها تست پی‌سی‌آر را به عنوان مجوز حضور در مراسم اربعین اعلام کرده‌است، اما بر اساس مذاکرات قبلی ـ که ایران علاقه‌مند به شرکت افرادی در مراسم اربعین است که واکسن کرونا تزریق کرده‌باشند ـ اعلام کردند تزریق تنها یک دوز واکسن هم برای آن‌ها کفایت می‌کند، با این حال ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت تا زائران اربعین حتماً هر دو دوز واکسن را تزریق کرده‌باشند.»
این عضو ستاد اربعین ادامه داد: «قرار دادن شرط تزریق دو دوز واکسن کرونا برای جوانان زیر ۴۰ سال باعث شده که بسیاری از جوانان عملاً از سفر زیارتی اربعین امسال محروم شوند؛ با این توضیح که بسیاری از اعضای موکب‌ها را جوانان زیر ۴۰ سال تشکیل می‌دهند که باید برای آن راهکاری پیدا شود و این مشکل را پیگیری خواهم کرد.»
عضو ستاد اربعین در حالی وعده پیگیری مشکلات را می‌دهد که مشتاقان زیارت اربعین فرصت زیادی برای ثبت‌نام ندارند و همچنان چشم انتظار مسئولان تصمیم گیرنده مانده‌اند!
سامانه ثبت نام قطع است
در حالی که ستاد مرکزی اربعین در روز‌های گذشته از آغاز ثبت‌نام زائران اربعین حسینی (ع) از طریق سامانه سماح از روز دوشنبه خبر داده بود، این سامانه تا لحظه تنظیم این گزارش از دسترس خارج است؛ یعنی هر کسی که دو دوز واکسن را هم دریافت کرد و قصد سفر به اربعین را داشت نیز نمی‌توانست در سامانه ثبت‌نام کند! و با توجه به دستورالعمل کمیته اعزام، در صورتی که افراد پذیرفته شده از سوی وزارت بهداشت، نتوانند در زمان مقرر ثبت‌نام خود را تکمیل کنند، از لیست حذف خواهند شد! این در حالی است که تا لحظه نگارش این گزارش، مسئولان کمیته اعزام نیز پاسخگوی مشکلات مشتاقان زیارت اربعین و دلیل این اختلال نبودند.
سفر اربعین، سفر پولدارها؟!
همیشه اربعین به ارزان‌ترین سفر معروف بود، زیرا که هر کسی می‌توانست کوله پشتی‌اش را آماده کند و همه بار سفرش را در آن بریزد، بعد از آن هم خودش را به لب مرز برساند و سفر را شروع کند! زائران می‌توانستند در موکب‌ها بمانند و دغدغه تأمین غذا هم نداشتند، اما حالا با اعلام لغو سفر‌های زمینی و داغ شدن خرید بلیت هواپیما قیمت‌سفر اربعین به شدت گران شده‌است. قیمت بلیت‌های هواپیما به قدری گران شده که حتی بلیت پرواز رفت و برگشت به عراق تا ۵۰ میلیون تومان هم فروخته شده‌است! البته قیمت‌بلیت‌ها از ۴ میلیون تومان شروع می‌شود و تا حدود ۴۱ میلیون تومان هم می‌رسد؛ بلیت‌های ۴ میلیون تومانی که تعدادشان هم خیلی کم است فقط چارتری فروخته می‌شود و بلیت‌های سیستمی از ۱۲ میلیون تومان شروع می‌شود. تنها بلیت نجف نیست که با قیمت چند ده میلیون تومان به فروش می‌رود. اگر مقصد شما بغداد هم باشد قیمت بلیت آن از ۹ تا ۲۸ میلیون تومان است. بنابراین اگر قیمت بلیت رفت و برگشت (تهران/نجف) را در نظر بگیرید از ۲۶ میلیون تومان تا حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه آن می‌شود. در همین رابطه یک اپراتور آژانس‌هواپیمایی به تجارت نیوز گفت: «فرقی بین زائر و غیرزائر برای فروش بلیت ندارد. تاکنون هیچ ابلاغیه‌ای به ما در این مورد نشده‌است. هر دو مسافر با یک قیمت باید خرید کنند.»
در حسرت زیارت کربلا
الهام که یکی از مشتاقان زیارت اربعین است، درباره گرانی بلیت‌های هواپیمای تهران نجف به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «من حاضرم النگو‌های دستم را برای سفر به اربعین بفروشم و به این گرانی فکر نکنم، اما مگر همه مثل من چنین موقعیتی را دارند؟! نگران آن عاشق اباعبدالله هستم که دلش برای رفتن به کربلا پر می‌کشد، اما دو دوز واکسن را تزریق نکرده یا هزینه پرداخت بهای بلیت کربلا را ندارد.»
او ادامه می‌دهد: «آن کسی که کربلا نرفته خب نرفته! اما ما که رفته‌ایم می‌دانیم نرفتن به کربلا و محدودیت‌هایی که برایمان گذاشته‌اند چقدر سخت است. کاش مثل سال گذشته آب پاکی را روی دستمان می‌ریختند و می‌گفتند حق رفتن نداریم، نه اینکه با این محدودیت‌ها جگر من و امثال من را بسوزانند و خیلی‌ها که می‌توانستند بیایند، جا بمانند و در حسرت زیارت کربلا باشند.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.