×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
احمدی‌نژاد: امروز یارانه باید ۲.۵میلیون تومان باشد

به گزارش«رهوا».کانال تلگرامی دولت بهار خلاصه گفت‌وگوی نشریه صنعت حمل و نقل با محمود احمدی نژاد، رئیس دولت های نهم و دهم، درباره راه‌های برون رفت از انسداد مدیریت کشور را منتشر کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مصاحبه گفت: اگر هدفمندی یارانه‌ها ۱۰۰ درصد اجرا می‌شد با قیمت‌های امروز ۲٫۵ میلیون تومان در ماه به هر ایرانی می‌رسید

تنها معیاری که امروز برای فاصله طبقاتی داریم ضریب جینی است. ما وقتی ضریب جینی را تحویل گرفتیم ۴۲ صدم بود و وقتی تحویل دادیم ۳۶ صدم بود. شما می‌دانید که هر یک درصد آن یک برنامه ۵ ساله می خواهد؛ اما ما ۶ درصد کاهش دادیم که بخشی از آن مربوط به یارانه‌ها و بخشی دیگر مربوط به مسکن مهر و سهام عدالت است.

در اینکه یارانه‌ها فاصله طبقاتی را کاهش می‌دهد تردید نکنید، اما مقوله یارانه‌ها به درستی اجرا نشد؛ یعنی به قیمت امروز، شما ۴۵ دلار بگذارید. چقدر می شود؟ با همان قیمت‌های فراورده سال ۸۹! الان قیمت فرآورده هم افزایش یافته است اما پرداختی همان است. ضمن اینکه بلافاصله منابع هدفمندی را به جای آنکه به مردم بدهند به منابع دولت اضافه کردند. در صورتیکه قبلا این ها منابع دولت بود و دولت موفق نبود و ما گفتیم به دست مردم بدهیم.

ثروت طبیعی مال همه مردم است و اگر این ثروت به صورت مساوی بین مردم تقسیم شود تمام استعدادها فعال می‌شود. ما می‌خواستیم هدفمندی را کامل اجرا کنیم اما در آن زمان به ما اجازه ندادند. تازه همین را هم با ضرب و زور اجرا کردیم. فقط ۲۰ درصد اجازه دادند تا این امر اجرایی شود.

اگر هدفمندی یارانه‌ها ۱۰۰ درصد اجرا می‌شد با قیمت‌های امروز دو نیم میلیون تومان در ماه به هر ایرانی می‌رسید. شما حساب کنید که در این صورت، خانواده ها چقدر درتصمیم‌گیری‌ها و انتخاب نوع خدمات دستشان باز بود. وقتی در دست دولت باشد، دولت مراکز خدمات‌دهی را برای ما مشخص می‌کند و می گوید مجبوری از اینجا خرید کنید. آنوقت خدمات رسان چه انگیزه‌ای برای ارتقاء خدمات خود دارد؟ نتیجه می شود همانند دو خودرو ساز کشور! یعنی یک رانتی برایشان بوجود می آوریم و بعد دستور صادر می‌کنیم که کیفیت را ارتقاء دهید. نیروی انتظامی می‌گوید کیفیت پائین است و نمره نمی‌کنم و بعد با یک فشار، دوباره مجوز آن را می‌گیرند!

یادتان هست چند سال بحث بر سر قراردادن کمربند ایمنی در خودروها بود؟ چند سال بحث ترمز ای بی اس بود. حاضر نبودند بگذارند. قیمت‌ خودروها، قیمت‌های بین‌المللی بود اما حاضر نبودند ترمز ای بی اس و کمربند بگذارند و هیچ آپشنی نداشت. به جای اینکه یارانه‌ها را به آنها بدهید، بهتر است مستقیما به دست مردم داده شود تا خودرو را بسازند و از بیرون هم هرکسی می‌خواهد خودرو وارد کند آزاد باشد و درنهایت خودروساز ایرانی باید با خودروی خارجی رقابت کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.