×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اثر بخشی ۹۲ درصدی واکسن کرونا ساخت روسیه تأیید شد

به گزارش«رهوا».دانشمندان پیشتر سرعت تولید و پخش واکسن روسیه را مورد انتقاد قرار داده و معتقد بودند این اقدام با «شتابزدگی نامناسب، بسیار سریع و به دور از شفافیت» انجام شده بود.

آزمایش صورت گرفته بر روی واکسن اسپوتنیک وی که نتایج آن در نشریه لنست منتشر شده، با شرکت نزدیک به ۲۰ هزار نفر در روسیه و طی پاییز امسال انجام شد و از اثر بخشی ۹۱/۶ درصدی این واکسن حکایت دارد. در این پژوهش همچنین آمده که از قرار معلوم واکسن کرونا روسیه توانسته بود مانع از ابتلای افراد به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ شود.

واکسن کرونا روسیه

اسپوتنیک وی اولین واکسن در دنیا بود که مجوز تزریق دریافت کرد، اتفاقی که در ماه اوت سال گذشته ی میلادی رخ داد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با حضور در تلویزیون ملی این کشور اعلام کرد یکی از دخترهای او این واکسن را دریافت کرده است. در آن زمان واکسن اسپوتنیک وی هنوز بر روی تعداد اندکی از افراد آزمایش شده بود.

اولین دور از تزریق واکسن اسپوتنیک وی به طور محدود و در افراد زیر ۶۰ سال و آن هایی که بیماری زمینه ای نداشتند صورت گرفت – روشی برخلاف دیگر کشورهای دنیا که افراد مسن و آسیب پذیر را در برنامه ی واکسیناسیون خود در اولویت قرار داده بودند.

گروه دیگری که در اولویت تزریق واکسن کرونا روسیه قرار گرفتند افرادی بودند با مشاغلی که ریسک قرارگیری در معرض ویروس کرونا در آن ها بالا است مثل افراد شاغل در بخش های درمان، آموزش و خدمات اجتماعی.

در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی نتایج اولیه ای از آزمایش واکسن اسپوتنیک وی منتشر شد اما شرکت کنندگان آن تنها نزدیک به ۴۲ روز تحت نظر قرار گرفته بودند و هیچ گروه مقایسه ای در تحقیق وجود نداشت.

آخرین پژوهش با مطالعه بر روی بیش از ۲۰ هزار فرد بالای ۱۸ سال در ۲۵ بیمارستان مسکو در فاصله ی ماه های سپتامبر و نوامبر سال گذشته ی میلادی صورت گرفت. سه چهارم این شرکت کنندگان دو دوز از واکسن کرونا روسیه را به فاصله ی ۲۱ روز دریافت کردند و به یک چهارم بقیه نیز دارونما تزریق شد.

رایج ترین عارضه ی جانبی گزارش شده از سوی دریافت کنندگان این واکسن، علائم شبه آنفولانزا، احساس درد در قسمت تزریق و خستگی بود. عوارض جانبی جدی در هر دو گروه نادر بود و ۴ مورد مرگ در این پژوهش گزارش شده است، گرچه علت هیچ یک تزریق واکسن کرونا روسیه عنوان نشده است.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.