×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آیا گیاهان آپارتمانی واقعاً هوای خانه را تصفیه می کنند؟

به گزارش«رهوا».تحقیقی در سال ۲۰۱۹ نشان داد برای آنکه بتوانید هوا را مانند یک سیستم تصفیه هوای استاندارد تصفیه کنید به ۱۰ تا ۱۰۰ عدد گیاه در هر متر مربع از فضا نیاز دارید. این  بدان معنی است که اگر اتاق پذیرایی خانه ی شما ۲۸ متر مربع باشد برای تصفیه ی مؤثر هوا به چیزی بین ۲۸۰ تا ۲۸،۰۰۰ عدد گیاه آپارتمانی نیاز دارید.

در ادامه می خواهیم ببینیم چرا گیاهان آپارتمانی نمی توانند هوای داخل خانه های ما را تصفیه کنند و به جای آن ها از چه روش هایی باید استفاده کنید.

گیاهان مقدار بسیار اندکی از آلاینده های موجود در هوا را از بین می برند

این تصور که استفاده از گیاهان آپارتمانی باعث حفظ تمیزی هوای خانه می شود کاملاً بی پایه و اساس است. شما برای تمیز کردن هوای خانه ی خود به چیزی نیاز دارید که ذرات آلاینده ی موسوم به «ترکیبات آلی فرّار» را از بین ببرد.

گیاهان مقدار بسیار اندکی از آلودگی موجود در هوای داخل ساختمان را از بین می برند.

استنشاق ترکیبات آلی فرّار می تواند باعث مشکلات جسمانی ناخوشایندی شود مانند:

  • سردرد
  • حالت تهوع
  • تحریک شدن چشم ها، بینی و گلو
  • وارد شدن صدمه به کلیه، کبد و دستگاه عصبی مرکزی

در حقیقت مقدار ترکیبات آلی فرّاری که یک گیاه از هوا حذف می کند به قدری جزئی است که از طریق ابزارهای علمی قابل اندازه گیری نیست. اگر بخواهید ترکیبات آلی موجود در هوای یک اتاق متوسط را به نصف برسانید، احتمالاً به حدود هزار گیاه نیاز دارید.

گیاهان کربن دی اکسید را به خود جذب می کنند اما نه به اندازه ی کافی

شاید اینگونه تبلیغ شود که گیاهان آپارتمانی به جذب کربن دی اکسید و تولید بیشتر اکسیژن کمک می کنند و به این ترتیب باعث حفظ تمیزی هوای داخل خانه می شوند. با این حال، نکته ی مهمی در این رابطه وجود دارد: گیاهان کربن دی اکسید را نه تنها جذب بلکه منتشر هم می کنند.

گیاهان در طول روز کربن دی اکسید و نور خورشید را جذب می کنند و طی فرآیند فوتوسنتز اکسیژن پس می دهند. اما شب ها که فوتوسنتز متوقف می شود، طی فرآیندی به نام تنفس، کربن دی اکسید منتشر می کنند.

اما گیاهان آپارتمانی چه اکسیژن پس دهند و چه کربن دی اکسید، قادر نیستند تفاوت زیادی در کیفیت هوای داخلی یک خانه ی متوسط ایجاد کنند.

سازمان ناسا در دهه ی ۱۹۸۰ دست به تحقیقی درباره ی قدرت گیاهان در پاک کردن هوا از آلاینده ها و مواد حساسیت زا زد. اما نتایج این تحقیق درباره ی گیاهان آپارتمانی صدق نمی کند. تحقیق ناسا می گوید گیاهان می توانند آلاینده ها را در یک فضای کوچک و مهر و موم شده از بین ببرند اما این ادعا در مورد فضاهای بزرگ تر صدق نمی کند که جریان هوای بیشتری در آن ها وجود دارد.

تأثیر گیاهان بر کیفیت هوا را احتمالاً تنها در صورتی می توانید ببینید که در فضای کوچک و بی منفذی مثل فضاپیما یا زیردریایی باشید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.