×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آنچه برای پرورش پر سود شترمرغ باید بدانیم

مجله خبری «رهوا».شترمرغ، از گوشت تا پوستش قابل استفاده و فروش بوده و به قول کشاورزها، دورریز بسیار کمی دارد. شترمرغ در سن کشتار، ۳۵ تا ۴۵ کیلوگرم وزن دارد. صادرات پوست و گوشت شترمرغ به کشورهای مختلف دنیا از جمله روسیه، سودآوری خوبی برای تولید کنندگان ایرانی داشته است.

استقبال ایرانیان به سرمایه گذاری در پرورش شتر مرغ در ۲۰ سال اخیر، رو به افزایش بوده و در بسیاری از شهرهای کشور، شاهد تاسیس و راه اندازی مزارع پرورش کردکودیل، کبک، بلدرچین و شتر مرغ هستیم. با توجه به افزایش قیمت ارز، صادرات محصولات مربوط به شترمرغ، سودآوری خوبی برای صادرکننده و پرورش کننده دارد. پرورش شتر مرغ، دردسر زیادی ندارد و می توان با سرمایه ای معقول، وارد این کسب و کار شد. برای پرورش شتر مرغ، شما بایستی مجوزهای لازم را اخذ کرده و دوره های اموزشی را طی کنید.

همان طور که می دانید، شتر مرغ، پرنده ای قوی جثه با پاهای کشیده و بلند بوده و در گروه ماکیان قرار می گیرد. پاهای بلند و جثه قوی شتر مرغ سبب می شود تا بعضا در مزارع پرورش شتر مرغ، کشاورزان برای درامد زایی از گردشگران، امکان شتر مرغ سواری را هم برای افراد فراهم می کنند که مثل فیل سواری، نقض حقوق حیوانات است. به هر حال، شتر مرغ سواری هم از جنبه های درآمد زایی پرورش این حیوان می باشد. شتر مرغ، خصوصیات منحصر به فردی دارد که سبب شده توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کند. این که شما با چه امکانات و شرایطی می توانید نسبت به پرورش شتر مرغ اقدام کنید، در گزارش امروز سرویس دانستنی های روزیاتو به آن اشاره کردیم.

با ما همراه باشید.

محصولات شتر مرغ در بازار میادین میوه و تره بار

ران بی استخوان شتر مرغ، ماهیچه شترمرغ، فیله شتر مرغ، گردن شتر مرغ، بال و بازوی شتر مرغ، دل و جگر پاک شده، سنگدان شتر مرغ، چربی جامد شتر مرغ، قلم شتر مرغ و گوشت آبگوشت شتر مرغ از محصولات این حیوان است که در بازار میادین میوه و تره بار عرضه می شود.

سود دهی پرورش شتر مرغ

پرورش شتر مرغ، سود ده است. اولین اصل در سرمایه گذاری، حفظ سرمایه و بازگشت سرمایه و کسب سود معقول در بازه زمانی معقول است. خوا پرورش شتر مرغ باشد خواه نوسان گیری در بازار سرمایه ایران. از آنجایی که بازار ایران در این سالها تشنه ی پرورش شترمرغ می باشد ما دلایل اصلی که یک پرورش دهنده شروع به سرمایه گذاری این کار را می کند و در تهیه امکانات اولیه پرورش شترمرغ قدم بر می دارد را در ۳ مورد پس از تحقیق و مطالعه یافته ایم.  شتر مرغ در هوای منفی ۱۰ تا بالای ۴۰ درجه میتواند تا چند روز بدون آب وغذا نیز زندگی کند.

  • سوددهی بالای این پرنده (قیمت گوشت و تخم آن در بازار نسبتا بالاست و همیشه تقاضا وجود دارد).
  • بازدهی بالا به نسبت سرمایه گذاری یک پرورش دهنده
  • تولید فراورده های بسیار خوب از جمله گوشت، تخم، پر، چرم، پوست
  • ظرفیت های صادراتی محصولات شتر مرغ به کشورهای آسیایی و اروپایی

گفته شده که شتر مرغ ها از سال سوم تولید، توجیه اقتصادی دارند. هر قطعه شترمرغ بین ۱ تا ۱.۵ میلیون تومان برای پرورش دهنده تا بهار ۹۸، سودآوری داشته است. پرورش هر شتر مرغ مولد در یک دوره پرورش یک ساله، با رعایت استانداردهای تولید و احتساب هزینه های پرورش، به طور میانگین، ۴ میلیون تومان سودآوری دارد.

پرورش شتر مرغ

دوره پرورش هر قطعه شتر مرغ پرواری، شش ماه است و با احتساب هزینه های تولید، ۱ تا۱.۵ میلیون تومان سودآوری به ارمغان می آورد. مقاوم بودن این پرنده در برابر بیماری ها و شرایط سخت آب و هوایی سبب شده تا بیماری مشترکی بین انسان و حیوان گزارش نشود.

هزینه ها

قیمت هر کیلو غذای شترمرغ در بازار در بهار نود و هشت، حدود ۲هزار و ۵۰۰ تا ۳هزار و ۶۰۰ تومان است و پرورش دهندگان باید برای پرورش هر قطعه شترمرغ پرواری در دوره پرورش ۶ ماهه،‌ ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم  دانه و ۲۰۰ کیلو علوفه استفاده کنند و هزینه تامین آن ۸۰۰ هزار تومان است. قیمت هر کیلو گوشت شتر مرغ در بازار میادین میوه و تره بار، بین ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان است.

انواع شترمرغ برای شروع و پرورش 

قبل از اینکه یک پرورش دهنده شروع به تهیه و خریدن امکانات اولیه جهت پرورش و نگهداری شترمرغ کند، باید انتخاب کند که چه چیزی را می تواند پرورش دهد. مثلا بعضی پرورش دهندگان با تهیه تخم شترمرغ و قرار دادن آنها در دستگاه، شروع به پرروش جوجه می کنند و جوجه ها را پس از تولد و بیرون آمدن از تخم می فروشند و از این طریق کسب درآمد می کنند.

گروهی دیگر از پرورش دهنده گان با پرورش شترمرغ های مولد شروع می کنند که در فصل تخم گذاری ۴۰ الی ۶۰ تخم می گذارند و گاهی به ۱۰۰ عدد هم می رسد و سن بلوغشان ۲ تا ۳ سالگی می باشد. گروهی دیگر به دنبال پرورش شترمرغ های گوشتی و پروراری هستند.

پس انتخاب هر کدام از این موارد، مشخص می کند که به چه امکانات دیگری نیاز دارید یا بطور کامل تر می توان گفت بر اساس چه تعداد و چه وزنی می توانید مساحت زمین تان را مشخص کنید.

جوجه شترمرغ های کانادایی ۱۰روزه

امکانات مورد نیازشروع پرورش شترمرغ 

در اینجای کار، یک پرورش دهنده برای خود مشخص می کند که چقدر سرمایه دارد و با چه تعدادی می تواند و چه امکاناتی می تواند داشته باشد یک نفر با ۳ شتر مرغ شروع می کند، پرورش دهنده ی دیگری با یک گله شروع می کند. که امکانات اولیه وتجهیزات مورد نیاز برای پرورش شترمرغ را به صورت جداگانه توضیح می دهیم.

۱ . زمین مورد نیاز پرورش 

جوجه ها در ۴ هفته اول به فضای کمی نیاز دارند و هر ۲۰ جوجه شترمرغ، زمینی به ابعاد ۲ متر در ۱۰ متر مربع نیاز است، برای یک شتر مرغ بالغ ۲۵۰ متر مربع زمین و برای یگ گله سه تایی که از ۱ نر و دو ماده تشکیل شده ۱۵۰۰ متر مربع فضا نیاز است که بتواند به گردش بپردازد پس با این فرمول و تعداد انتخابی شما می توانید متراژ زمین مورد نظرتان را تعیین کنید.

۲ . سالن پرورش 

جوجه ها تا ۱ ماهگی به دمای ۳۰ تا ۳۲ درجه سانتی گراد نیاز دارند پس تهیه یک سالن بزرگ و مسقف بسیار ضروری است.

۳ . فنس و دیوارکشی 

برای مراقبت بهتر و هم چنین نگهداری از شترمرغ ها اطراف مزرعه و سالن پرورش خود را با فنس یا سیم و یا آجر دیوار بکشید.

۴ . تغذیه

بیشترین هزینه پرورش شترمرغ مربوط به غذا و جیره ی آنها می شود و ۶۰ تا ۷۰ درصد را شامل می شود که علوفه، ذرت، مواد معدنی، ویتامین ها، اسیدهای آمینه و مخمر را در بر دارد.

شتر مرغ

۵ . آشیان مخصوص تخم گذاری 

بهتر است برای شتر مرغ های مولد قسمتی را طراحی و یا بسازید که در آن مکان ها پس از جفت گیری مولد ماده بتواند به راحتی تخم گذاری کند و پس از تخم گذاری می توانید جهت جلوگیری از صدمه و آسیب آنها را به محلی دیگر که دما و رطوبتش کنترل شده ببرید و پس از انباشته شدن حال بفروشید و درآمدزایی کنید یا برای تولید جوجه در دستگاه جوجه کشی بگذارید.

۶ . آبخوری 

شترمرغ ها بسیار به آب نیاز دارند حتی به هنگام غذا هم آب می خورند پس باید به اندازه کافی آب در دسترس شان باشد.

۷ . نیروی کارگر  و مجوز

بهتر است برای نظافت زیر پای جوحه ها و غذا دادن به جوجه ها، مثلا جوجه ها در روز ۵ بار و بالغ ها نیز در روز ۲ بار به صورت صبح و عصر به سرکشی و غذا نیاز دارندپس توصیه ما این است برای مدیریت یک مزرعه و سالن نیروی انسانی در دسترس تان باشد. مجوز را باید از سازمان جهاد کشاورزی استان محل اشتغال دریافت کنید.

تنها در استان سمنان، بیش از ۶۰ واحد پرورش شتر مرغ وجود دارد و شمار واحدهای پرورش شتر مرغ در استان سیستان و بلوچستان از مرز ۱۰ واحد فعال گذشت.

پر  خواری در شتر مرغ

کندن پرها (پرخواری)، این بیماری یک عارضه ناپسند رفتاری می باشد که بیشتر در ماده ها بروز می کند که اگر در یک پرنده ایجاد شود دیگر پرندگان هم به تقلید از او شروع به پرخواری می کنند.  به سبب مشکلات روانی(استرس)– تغذیه ای – آب و هوای نامناسب– وجود شپشک بوجود می آید همچنین اگر غذا فقط به صورت پليت باشد باعث ایجاد این بیماری می شود.

ایجاد یک ظاهر ناخوشایند در پرهای پرنده بدلیل کنده شده پرها که همراه با زخم و خونریزی در پشت پرنده بخصوص در ناحیه انتهائی می باشد.

درمان پر خواری در شتر مرغ 

۱- خارج كردن پرنده مقصر از گله تا از گسترش اين رفتار در بقيه گله جلوگيری به عمل آيد
۲- از بين بردن عوامل استرس زا مانند سروصدا – جايگاه متراكم و غيره…
۲- مالیدن الکل رقیق شده و یا مواد شیمیادی بودار به محل پرخواری که عمدتاً پشت حیوان می‌باشد
۳- قرار دادن حفاظ به نوک حیوان و مشغول کردن حیوانات اگر جواب نداد قرنطینه کردن حیوان بیمار

پیشگیری  

سرگرم کردن حیوانات بوسیله ایجاد تنوع و تغییر در ساختمان مواد غذائی بطوریکه قسمت اعظم جیره غذائی را علوفه سبز تشکیل بدهد. بهتر است که غذا را در طول روز به دفعات به حیوان داده شود– تماس منظم با پرنده و استفاده از سایبان کاملا نور گیر. ويتامين AD3Eباعث كاهش استرس می شود مخصوصا استرس ناشی از پرخواری.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.