×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آمریکا در گرداب آشوب های سیاسی

به گزارش«رهوا».امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا نوشت:آشوب، هرج و مرج، غارت، تیراندازی، مرگ، تروریسم،کودتا، ضد کودتا و در یک کلام، رسوایی ملی. این ها کلماتی هستند که هر یک، بخشی از اتفاق غیرقابل باور روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ امریکا در پیرامون و داخل بنای عظیم #کنگره ایالات متحده را ترسیم می کنند.

البته از هفته ها پیش قابل انتظار بود که قطار انتخابات ریاست جمهوری امریکا در آخرین ایستگاه پس از طی مسیری پر پیچ و خم و پر از دست انداز، نهایتا در روز شمارش آرای الکترال کالج در کنگره، دچار مشکل شود. با این حال، حمله به کنگره امریکا، آن هم در زمان برگزاری نشست مهم مجلسین، تقریبا فراتر از هرگونه پیش بینی بدبیانه بود. در این حادثه که با غارت اموال کنگره، تیراندازی ماموران پلیس، شلیک گاز اشک آور و مرگ احتمالا چهار تن همراه بود، از طوفانی خبر می دهد که از مدت ها پیش آغاز شده و با دعوای انتخاباتی در سال ۲۰۲۰ به اوج رسیده است.

تقریبا تمامی دشمنان، منتقدین و حتی یاران نزدیک ترامپ در کنگره و دیگر مراکز مهم سیاسی – اجتماعی در امریکا، اتفاقات روز ششم ژانویه را حمله به “دموکراسی امریکا” و تلاشی برای کودتا توصیف کرده اند. در این میان برخی نیز خواهان عزل ترامپ با استفاده از متمم بیست و پنجم قانون اساسی یا استیضاح و محاکمه وی از سوی کنگره شده اند. همزمان نیز برخی از عمده ترین شبکه های اجتماعی در امریکا، صفحات ترامپ را برای ۱۲ تا ۲۴ ساعت مسدود کرده اند تا امکان آشوبگری های بیشتر را از رییس جمهوری امریکا بگیرند.

با این حال، فارغ از نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ که در نهایت به تائید کنگره خواهد رسید، زخم سر باز کرده در سپهر سیاست امریکا، به زودی ترمیم نخواهد شد. یک طرف این دعوای سیاسی – انتخاباتی، کسانی هستند که معتقدند یک رییس جمهوری سرکش و قانون شکن با کمک جمعی اوباش خیابانی، به اصلی ترین رکن دموکراسی امریکا یعنی کنگره به عنوان نمادی از ملت، حمله کردند و قصد داشتند از طریق کودتا، انتخابات را بدزدند. از سوی دیگر، آن طرف این دعوای سیاسی – انتخاباتی، صدها هزار امریکایی هستند که تحت تاثیر تبلیغات مداوم ترامپ مبنی بر بروز تقلب در انتخابات، تصور می کنند که آرای آنان دزدیده شده و جمعی سیاستمدار فاسد در واشنگتن، رو در روی ملت ایستاده اند. این گروه نیز مانند گروه قبلی معتقدند در امریکا کودتایی رخ داده است.

در چنین فضایی آکنده از کینه و خشم و سرخوردگی، هر اتفاق به ظاهر کوچک می تواند همچون جرقه ای، انبار باروت سیاست در امریکا را منفجر کند؛ آن هم در کشوری که بیش از ۳۰۰ میلیون قبضه سلاح وجود دارد و شبه نظامیان افراط گرا به راحتی در سطح جامعه رفت و آمد می کنند. هنوز یک سال از مرگ جورج فلوید نگذشته است؛ رخ دادی که امریکا را برای چند ماه با آشوب، هرج و مرج و درگیری های نژادی مواجه کرد. این وضعیت در جامعه به شدت قطبی شده سیاسی – اجتماعی، به راحتی قابل تکرار است.

مهم تر این که، اتفاقات رخ داده شده طی هفته های اخیر، صرفا ریشه در ورود جنجالی ترامپ و حامیانش به قدرت ندارد؛ بلکه سابقه آن به انباشته شدن دهه ها، ناکارآمدی، بی کفایتی و سومدیریت مقامات مسوول در دولت های مختلف جمهوریخواه و دموکرات امریکا باز می گردد؛ روندی که در نهایت به شکاف میان مردم و حکومت در این کشور انجامیده است. بی تردید اگر این فاصله به سرعت پر نشود، در آینده اتفاقاتی را در امریکا رقم خواهد زد که به مراتب شدیدتر و خونین تر از اتفاقات روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ خواهد بود.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.