×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آمریکا دروغگویی خود را با تحریم رهبری و وزیرخارجه ثابت کرد/ ترامپ اهل جنگ نیست اما بولتون دنبال جنگ است/ ان‌شاالله دولت آمریکا ازصفحه زمین هم بیرون برود/ نگران انتخابات ۱۴۰۰ نیستم؛ تعهد محضری می‌دهم/ به من گفتند اگر پیشنهاد مذاکره با ترامپ را نپذیرم، تحریم می‌شوم

به گزارش«رهوا».محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در آستانه روز خبرنگار در نشستی خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به سوالات آنها درباره آخرین تحولات عرصه سیاست خارجی پاسخ داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ابتدای این نشست از همه خبرنگاران، تصویربرداران که پشت همه اخبار نشسته اند تشکر کرد و به آنها به مناسبت روز خبرنگار تبریک گفت و عنوان کرد: شهادت محمود صارمی خبرنگار ایرنا را خدمت اصحاب خبر تبریک و تسلیت می گویم.

وزیر خارجه کشورمان افزود: روز خبرنگار اتفاق مهمی است و ما در این روز ۱۱ شهید بزرگوار در مزار شریف داشتیم که ۱۰ نفر از همکاران ما بودند و یک نفر شهید صارمی بودند و نشان می دهد خون دیپلمات ها و خبرنگاران به هم آمیخته و البته نشان می دهد خون خبرنگاران رنگین تر است و البته نوش جانشان.

رئیس دستگاه دیپلماسی از شهدای رسانه از جمله شهید آوینی و شهدای سقوط هواپیمای سی ۱۳۰ و از جمله مرحوم مردوخی یاد کرد و گفت: این روزها چند نفر از خبرنگاران خوب ما در بستر بیماری هستند از جمله زهرا عبدالمحمدی خبرنگار فارس، سیف الله یزدانی و مهدی شادمانی و برای آنها شفای عاجل آرزو می کنم.

وی گفت: تروریسم اقتصادی امروز یک واقعیت است. یعنی اینکه مردم عادی را هدف قرار بدهید به امید اینکه سیاست های شما را اعمال کنند. دولت آمریکا رسما اعلام می کند اگر مردم ایران می خواهند نان بخورند باید سیاست تان را تغییر بدهید.

ظریف افزود: خدا را شاکریم که نیاز ما به آنها بسیار کم است و شاکریم که با رفتار خود به دنیا نشان می دهند در چند حوزه محدودی که این تروریست ها توان دارند حتی در مسائل انسانی از بقیه مردم باز میدارند. ما کشور و تمدنی هستیم که در اوج پیشرفت و ذلت و عقب ماندگی آنها علم و دانش خود را به آنها مجانی دادیم و امروز اجازه نمی دهند آن را بخریم.

وی گفت: گفتمان خصومت و یک جانبه گرایی و قانون گریز گفتمان آمریکاست و بر عکس گفتمان فراگیری و همدلی و همراهی گفتمان ایران است.

وزیر خارجه افزود: امروز آمریکا در دنیا تنهاست و حتی در حوزه هایی که ورای دیگران نقش ابرقدرتی دارد مثل حوزه نظامی نمی تواند ایجاد اختلاف کند.

ظریف ادامه داد: آمریکا با ایجاد فتنه، تنش و بحران هر جا قدم گذاشتند از افغانستان پس از ۱۸ سال دارند با طالبان صحبت کنند تا سوریه که جز بدبختی برای خودشان و منطقه ایجاد نکردند و تا خلیج فارس که هر بار قدم گذاشتند جنایت صورت دادند از جمله ۲۹۰ انسان بیگناه در حمله به هوایپمای ایرانی بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: آمریکا از ویتنام تاکنون کدام جنگ را برنده شده است جز گرانادا. گفتمان زورگویی دوره اش تمام شده است. ما با مردم آمریکا درگیری نداریم. بسیار متاسف شدیم که مردم بیگناه آمریکا گرفتار فرهنگ هفت تیرکشی و قلدری و زورمداری و تقدیس خشونت شده اند. فرهنگی که خشونت و کشتن مردم بیگناه را تقدیس می کند و از جنگ به عنوان گزینه روی میز صحبت می کند این فرهنگ موفقی نیست. در دنیای امروز ما این گفتمان نمی تواند تاب بیاورد به همین خاطر مجبورند به تروریسم اقتصادی رو بیاورند و تحریم کنند و رهبری انقلاب و خدمتگزار کوچکی مثل وزیر خارجه را تحریم کنند. تحریم وزیر خارجه یعنی شکست در دیپلماسی و مخالفت با گفتگو.

وی ادامه داد: دنیای کنونی ما دنیای سلطه نیست. مراکز قدرت جا به جا شده است. یک خبرنگار با یک موبایل و برنامه مجازی می تواند دنیا را تسخیر کند. رسانه می تواند به آینده جهان شکل بدهد. دوران ابرقدرت ها به سر آمده و دوران انسان ها و افراد و مردم آغاز شده و خوشحالیم در طول ۴۰ سال گذشته ایران هیچ وقت در کنار قدرت ها نبوده و بلکه در کنار مردم بوده و سیاست خود را براساس استقلال و تکیه بر مردم خود تبیین کرده است.

ظریف افزود: ما طرفدار روابط سالم و مبتنی بر منافع مشترک با همه کشورها هستیم ولی مبنای ما پیروی از دیگران نیستیم. امنیت خود را هیچ وقت نخریده ایم و نخواهیم خرید. امنیت ما قابل خرید نیست چون از مردم نشات گرفته است. پیشرفتمان از مردم ما نشات می گیرد. هر قدر بر ما فشار آوردند و تحریم کردند با اتکا به مردم خود پیشرفت کردند.

وی ادامه داد: در دوران جنگ تحمیلی انواع سلاح ها را در اختیار عراق قرار دادند. آلمان سلاح شیمیایی در اختیار صدام قرار داد ولی هیچکس به ما ابزار دفاعی نداد. ولی آن جنگ را به لطف خدا و تکیه بر مردم از سر گذارندیم. صدام الان کجاست. آنهایی که فکر می کردند ایران ظرف یک هفته نابود خواهد شد کجا هستند.

ظریف گفت: توانستیم پهپاد آمریکایی را با موشک ساخت ایران سرنگون کردیم. می گویند چرا ساختید؟ با تحریم نمی توانند جلوی ایرانی را بگیرند.

وی با اشاره به نیروگاه بوشهر اظهار داشت: خیال کردند ما نیروگاه را می بندیم ولی خودمان سوخت نیروگاه را ساختیم. به خاطر اینکه شما ایران را با نوکران خود اشتباه گرفتید که از شما امنیت می خرند و هر چه شما بگویید گوش به فرمان هستند. ایران جنس دیگری است . دوران امپراتوری ایران چندین برابر عمر آمریکاست. همانطور که امپراتوری ایران پایان یافت قدرت آنها نیز پایان می یابد.

وزیر خارجه خطاب به آمریکایی ها بیان کرد: ممکن است برای برخی خدا باشید ولی برای ایران هیچگاه نمی توانید. این بار هم به لطف خدا فشارهای شما را با اقتصاد مقاومتی، روابط با کشورهای دوست و اتکا به مردم خود جبران می کنیم ولی پشت مردم قایم نمی شویم. حمایت از مردم وظیفه اخلاقی و امنیت ملی است و ما از مردم خود شرمنده هستیم و به آنها وامداریم. به آنها بدهکاریم. خیلی باید کار کنیم که آنچه این مردم برای ما کردند پاسداری کنیم.

ظریف گفت: مردم ولی نعمت ما هستند و ما صاحب اختیار مردم نیستیم. هر کس فکر کند با فشار بر مردم به آرزویش می رسد این آرزو را حتما با خود به گور می برد.

وزیر خارجه درباره خبر منتشر شده مبنی بر دیدارش با رند پال گفت: بارها گفتم در زمان حضور در نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی و سایر نشست های سازمان ملل می روم. من به آمریکا سفر نمی کنم. محدود شدن همکاران من غیرانسانی است و برای من مشکلی ندارد.

وی افزود: از زمانی که در نیویورک هستم از صبح تا آخر وقت ملاقات دارم. کسانی که می بینیم افراد خارج از قوه مجریه آمریکا هستند. آمریکایی ها بر خلاف آنچه می گویند به آزادی بیان معتقد نیستند من هیچ وقت اعلام نکردم با چه کسی دیدار می کنم و به همین خاطر نگفتم که با سناتورها و گروه های نخبگی چه کسانی هستند و اگر خودشان خواستند اعلام کردند ولی روش ما این نیست که اعلام کنیم با چه کسانی دیدار کنیم.

ظریف ادامه داد: من به عنوان دیپلمات باید بتوانم در جلسه مذاکره کنم. اگر قرار باشد من موضوعاتی که در جلسه مذاکره با من مطرح می شود را بیرون مطرح کنم طرف فکر می کند که یک جلسه مصاحبه بوده و مطالب کلیشه ای مطرح می شود. اگر قرار باشد صورت مذاکرات خود را بیرون به خبرنگاران بدهند خاصیت دیپلماسی از بین می رود.

ظریف تصریح کرد: در سفرم به نیویورک گفته شد که ظرف دو هفته تحریم خواهم شد مگر اینکه آن پیشنهاد را بپذیرم که نپذیرفتم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی گفت: برخی در آمریکا حرف های بزرگ تر از دهانشان را بیان کردند. سیاست خارجی در ایران یک پروسه جمعی است و همه در این روند مشارکت می کنند.

وی درباره اینکه قرار است برای ۱۴۰۰ کاندید ریاست جمهوری بروید، گفت: می خواهید بریم محضر و من سند امضا کنم من همین کاری که الان دارم چون احساس وظیفه می کنم که این کار را بلدم دارم انجام می دهم من در برابر تمام جهان اعلام می کنم من آن کار (ریاست جمهوری) را بلد نیستم. برای نگرانی از ۱۴۰۰ مانع کار فعلی ما نشوند. ۱۴۰۰ ما منزل تشریف داریم یا دانشگاه.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره ماجرای نفتکش ها بین ایران و انگلیس نیز گفت:

ائتلاف بین المللی برای چه می خواهد شکل بگیرد. آمریکا مسئول تنش در خلیج فارس و دنیاست . آمریکا آتش افروز است و کافی است آتش افروزیش را متوقف کند همه چیز خوب می شود. آمریکا هر وقت به خلیج فارس آمده جز خشونت و جنگ چیزی به همراه نیاورده است.

وی افزود: آمریکایی ها چندین بار تجربه های غلط گذشته را تکرار کردند و نمی فهمند آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود. باید چند بار گزیده شوند که این خسارتی که برای مردم آمریکا با این سیاست ها به بار آوردند خیلی عظیم است.

وزیر خارجه تصریح کرد: اقدام انگلیس در جبل طارق راهزنی دریایی است. اتحادیه اروپا با تحریم های فرامرزی مخالف بوده است. این کشتی به سمت جایی که تحریم کرده بودند نمی رفته است. آنچه انگلیس انجام داده همدستی با تروریسم اقتصادی آمریکاست و یک راهزنی دریایی است و آمریکا برای محروم کردن مردم ایران از داشتن منابع خارجی برای حفظ اقتصاد داخلی که انشاالله به تدریج از این نیاز کم شود. آمریکا از رسیدن دارو و غذا به مردم ایران جلوگیری می کند و انگلیس شریک تروریسم اقتصادی آمریکاست و این کار تبعات و عواقبی دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: اقدام ما عمل متقابل نیست. اقدام ما چشم پوشی نکردن از تخلفات است و الان کشتی انگلیسی به خاطر تخلفاتی که سازمان بنادر ایران شکایت شده در دادگاه های ایرانی باید بررسی شود و اگر ضرورت داشته باشد در بررسی کمک می کنیم.

وی در پاسخ به سوالی گفت: دولت موفق شده با همکاری بخش های اقتصادی جامعه شرایط را به سمت آرامش پیش ببرد. درباره بازار ارز من عادت کردم در حوزه هایی که تخصص ندارم اظهارنظر نکنم.

وزیر خارجه افزود: کار دیپلمات این است که دنبال روش باشد و ما هیچ وقت این کار را متوقف نمی کنیم. گفتگوهایی که رئیس جمهور با جاهای مختلف داشتند در مسیر ادامه کار دیپلماسی ماست و این گفتگوها ادامه دارد و با جدیت آن را دنبال می کنیم. آنچه باید انجام شود آمریکا باید دست از قانون شکنی بردارد.

وی گفت: اتحادیه اروپا از ابتدای خروج آمریکا تعهداتی را داده و تعهداتی هم در برجام دارد و اگر امکانش باشد این ها اجرا شوند امکان عبور از این مرحله وجود دارد و اگر نباشد ایران برنامه خود را اعلام کرده و در چارچوب برجام است دو قدم برداشتیم و قدم سوم در راه است. برجام بر خلاف آنچه گفتند مبنی بر بی اعتمادی متقابل بوده و به همین خاطر سازوکاری پیش بینی کرد که اگر طرفی اقدام نکرد طرف مقابل اقدام کند.

وزیر خارجه در پاسخ به سوالی درباره برجام اظهار داشت: برجام ظرفیت اقدام را در داخل خودش دارد. الان بحث فروپاشی برجام نیست و اگر طرف مقابل نخواهد هزینه کند موضوع جداگانه است و ما بر همان اساس عمل می کنیم. امکان بازگشت به شرایط قبل از برجام وجود ندارد البته ما می توانیم برنامه هسته ای خود را بسیار گسترده تر از قبل از برجام پیش ببریم ولی طرف های مقابل هیچ وقت نخواهند توانست اجماع امنیتی که قبل از برجام علیه ایران ایجاد کرده بودند ایجاد کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: امروز اجماع امنیتی علیه آمریکا شکل می گیرد.

اسنپ بک برای اروپا ممکن نیست. اروپا تعهداتی که در برجام دارد را انجام دهد تعهدات ایران هم انجام می شود. اقدامی علیه ما نمی توانند در شورای امنیت انجام دهند مگر اینکه بازی زور کنند که بازی زور با قانون متفاوت است.

وی همچنین گفت: تنها بهانه ای که برای تحریم بنده دارند این است که از طرف مردم دنیا صحبت می کنم. برخی در آمریکا با دیپلماسی دشمن هستند.

وزیر خارجه افزود: گام سوم در چارچوب برجام است. برجام چیز مقدسی نیست. راجع به اقدامات بعد از خروج از برجام صحبت نمی کنیم.

وی در پاسخ به سوالی عنوان کرد: دیپلماسی و مذاکره هیچ گاه پایان نمی پذیرد. همه ما خواهیم رفت و دیپلماسی خواهد ماند. اقدام آمریکا در تحریم من نشانگر دو گفتمان است. یک گفتمان گفتگو و همراهی است و یک گفتمان که آمریکا در آن تنهاست و گفتمان یکجانبه گرایی و قلدرمابی است. یک نفر را پیدا کنید که از یکجانبه گرایی حمایت کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: این نشانگر انزوای گفتمان یکجانبه گرایی است و آمریکا هم الان خودش دنبال ائتلاف است. آمریکایی ها نیاز به بازسازی ذهنی و ادراکی دارند.

وزیر خارجه در پاسخ به سوالی درباره اینکه از ۱۱ تعهدی که اروپا عمل نکرد آیا در مذاکرات با فرانسوی ها بحث شده است؟ بیان کرد: اروپایی ها در برجام تعهداتی دارند که معطوف به اقدام نیست معطوف به نتیجه است. آنها نمی توانند ادعا کنند که تعهدات را در کتاب هایشان گنجانده اند. بعد از خروج آمریکا از برجام که فهمیدند آمریکا نیست ۱۱ تعهد کردند و سه بار در سطح وزرا مطرح و در سطح مدیران سیاسی مطرح کردند. اینها از فروش نفت ایران است و همکاری در صنعت و … و اینها تعهدات اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام است.

وی گفت: اینستکس گام مقدماتی برای اجرای تعهدات اروپاست و باید تعهداتشان را انجام دهند.

وزیر خارجه در بیان دلایل عدم مذاکره با آمریکا اظهار داشت: ما با آمریکا مذاکره داشتیم.

ما طولانی ترین مذاکرات تاریخ را با آمریکا داشتیم. صدها ساعت مذاکره در سطح وزرا با آمریکا داشتیم چه وزیر انرژی آمریکا با آقای صالحی و چه بنده با آقای کری. اینکه ما مخالف مذاکره هستیم این گونه نیست. ما مذاکره کردیم اینکه بگوییم دولت آمریکا عوض شده دوباره صدها ساعت مذاکره کنیم این گونه نیست. ممکن است آنها بیکار باشند ولی ما بیکار نیستیم. آنها در آمریکا انقلاب نشده یک انتخابات برگزار شده است.

حتی انقلاب شده بود باید تعهدات اجرایی دولت قبلی را به ارث می برد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.