×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حجاریان درباره تحریم سازمان مللی ایران به چه کسی گرا می‌دهد؟/ روانشناسی انتخاباتی تاج‌زاده؛ مردم ایران فراموشکارند!
امیر حمزه نژاد:

پایگاه خبری«رهوا».اصلاحات در آستانه انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی با مشکلات مضاعفی روبرو شده است. تئوریسین‌های این جناح هم حالا دستان خود را بسیار خالی می بینند و به جای اینکه خط مشی و راهبردی برای آینده این جناح سیاسی خصوصا برای حضور در انتخابات خانه ملت طراحی و تعیین کنند بیشتر به آلوده کردن و آشفته نمودن این فضا برای این جریان کمک می کنند.

این درحالی است که اصلاحات که حیات و ممات خود را در انتخابات‌های مختلف دیده است همواره برای ورود به کارزار انتخابات سر و دست می شکانده و حتی بعضا یکسال قبل از برگزاری انتخابات وارد فضای انتخاباتی می شده است.

حالا «سعید حجاریان» تئوریسین این جریان سیاسی که اغلب سخنان وی با توجه به اینکه به مرکز ثقل این جناح نزدیک است و انحصارطلبان قدرت در جریان اصلاحات گوش به فرمان سناریوسازی‌های وی هستند فی الفور اجرا می شود، به جای تعیین خط مشی سعی می کند که با بهم ریختن فضای سیاسی و انتخاباتی و به نوعی آنارشی و نابهنجاری ماهی خود را از آب گل آلود بگیرد.

بر همین اساس حجاریان در واکنش به تحریم «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان به روزنامه “ایران” گفت: «در موضوع تحریم وزیر امورخارجه ایران به‌جای جدل‌های بی‌حاصل و صرفا تبلیغاتی باید تمهیداتی اندیشیده شود تا محمدجواد ظریف بعنوان شخصیتی صلح‌طلب و نماد مذاکره مکرر از سوی سازمان ملل متحد به خاک امریکا دعوت شود تا نهایتا اندیشه‌های ترامپ و بولتون و پمپئو به حاشیه برود. برای این منظور باید مذاکراتی قوی با آقای گوترش، دبیرکل سازمان ملل، صورت بگیرد. و الا ممکن است دولت کنونی امریکا در گام بعد به سمت تعلیق دفتر نمایندگی ایران حرکت کند».

جالب اینجاست که حالا آقای تئوریسین گرای تحریم و تعلیق دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل را به گروه جنگ طلب آمریکایی می دهد. از سوی دیگر جالب است که حجاریان سعی می کند با وجود همه مشکلاتی که ایران با غرب و خصوصا آمریکایی‌های قلدر دارد ظریف را در موضع مذاکره کننده به هر صورت و وجهی نگاه دارد. مذاکره حتی با کسی که با خنجر جلو می آید و دیگر دستکش مخملی روی دست‌های چدنی اش ندارد، موضع ذلیلانه بسیار جالب توجهی است.

البته حجاریان درحالی در بعد سیاست خارجی خارج سعی دارد موضع وزارت خارجه را در حد یک مذاکره کننده مکرر نگاه دارد که در داخل حرف‌های جالب توجهی از بهم ریختگی و آنارشی سیاسی و اجتماعی می زند.

وی اخیرا در یاد داشتی که در شماره اول نشریه مشق فردا، قضاوت خود پیرامون وضعیت اقتصادی ایران را منتشر کرده و نوشته است: «ارتش ذخیره بیکاران در ایران فربه‌تر می‌شود و التفات داریم این شبه جنبش آماده هر نوع اقدام و نیز بزهکاری اجتماعی می‌شود… نرخ واقعی بیکاران از مرز ۳۰ درصد عبور کرده است.»

وی در جای دیگر بیان می کند:« معتقدم به تدریج باید موازنه‌ای میان نیروهای اقتدارگرا و نیروهای طالب دموکراسی صورت پذیرد و همانطور که بارها توضیح داده‌ام در این میان باد به بادبان نیروهای طالب دموکراسی می‌وزد و آنها لاجرم تقویت می‌شوند. اما قائل به موازنه وحشت نیستم چون در موازنه وحشت هر آن امکان دارد تصادم پیش آید و نیروهای دموکراسی خواه که حربه‌ای جز مبارزه قانونی و مدنی ندارند، ضربه بخورند. »

اما سئوال اساسی اینجاست که آقای تئوریسن واقعا در این سخنان از آینده و مشکلات اجتماعی اقتصادی سخن می گوید یا با هر سخن چشمکی به غرب زده و گراهای مختلف از وضعیت ایران می دهد. آنچه از حجاریان و سناریوهای انتخاباتی اش سراغ داریم ایجاد یک فضای بهم ریخته و غوغاسالار است تا نیروهای این جناح سیاسی با استفاده از التهاب فضا و غبارآلوده شدن و دروغ های مکرر در یک بحبوحه هیجانی و مدت زمانی خاص انتخابات بر حریف فائق شوند.

حالا در این میان حجاریان بازی دو سره خارجی و داخلی را همگام با تحریم‌ها و تهدیدهای ترامپ آغاز کرده و سعی دارد با استفاده از همین فضا دوباره با آلوده کردن صحنه سیاسی کشور به اهداف خود دست یابد. همانطور که گفته شد تئوریسین های این جناح سیاسی در این فضای تب آلود اقتصادی و التهابات و مشکلات مردم صحنه را برای خود مهیا نمی بینند و حالا سعی می کنند با صحنه سازی و ایجاد زمین بازی خود به آنچه دلخواهشان هست برسند.

سئوالی که از «مصطفی تاج زاد» فعال فتنه و از جمله دیگر تئوریسین سیاسی این جریان پرسیده شد که با وجود این وضعیت اقتصادی و اجتماعی اصلاح طلبان بازنده میدان هستند و شما چه نظری دارد و وی پاسخ داد که در انتخابات این موارد مشخص نیست و مردم فراموش می دهد دایر بر همین صحنه سازی هایی است که اصلاح طلبان در انتخابات های گذشته بوجود آوردند و در برخی از موارد نیز توانستند موفق عمل کنند. بنابراین به نظر می رسد که این مرحله برای اصلاح طلبان مرحله صحنه سازی و ایجاد زمین بازی برای سرازیر شدن به دشت انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهم است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.